Wednesday, June 29, 2011

surat rahsia untuk mereka .

salam 'alaik

kelihatan Amiy (bukan nama sebenar) sedang termenung ke luar jendela rumahnya. lama dia termenung. sedang memikirkan sesuatu. kemudian, dia menuju ke sofa di ruang tamu dan menatap jambakan bunga di atas meja kecil di hadapannya. hampir setiap hari dirinya berasa resah. hampir setiap hari juga dia akan memikirkan perkara itu. ketika di dapur. ketika makan. ketika berjalan. apatah lagi ketika bersama keluarga. dia tidak tahu mahu bermula dari mana. sebenarnya, mungkin dia tahu apa sebenarnya yang perlu dia lakukan, tapi dia mahu mencari masa, peluang, dan jalan yang sesuai. tapi, bila ???

dia mencari pen dan sebuah buku catatn. dia mahu menulis sesuatu supaya rasa hatinya dapat diluahkan. walaupun hanya di atas kertas. dulu, kertas pernah menjadi tempat dia menconteng ketika sedang marah atau sedih. sudah lama dia tak mencatatkan sesuatu atas kertas untuk meluahkan perasaannya. tapi, hari ini dia akan memberitahu segala-galanya atas kertas itu. kertas itu yang akan mengetahui rahsianya terlebih dahulu sebelum orang-orang yang patut mengetahuinya.




بسم الله

hmm. bile la aku nak cakap kat diorang ? bile la masa yang sesuai nak 'reveal' semuanya ... ?

ummi; ayah;
nak tau tak. sebenarnya amiy nak citer sesuatu, tapi takut. amiy takut amiy kene marah. amiy takut amiy nangis nanti. amiy takut amiy speechless depan ummi ngan ayah nanti kalau amiy citer. tapi sebenarnya amiy yakin ummi ngan ayah mungkin boleh terima apa yang amiy nak cakap, tapi amiy tak tau bile amiy nak cakap. amiy tak nak terlambat. sebab banyak bende yang amiy nak buat yang mungkin akan 'pelik' di mata ummi ngan ayah atau orang lain.

ummi; ayah;
amiy kan amik syariah. alhamdulillah amiy dah belajar apa yang sepatutnya amiy tahu sebagai seorang muslim. amiy rasa semua orang yang menganut Islam kene tau apa yang amiy tau. mungkin kebanyakannya bertentangan atau berlainan dengan apa yang biasanya kite buat selama ni, tapi itu lah hakikat sebenar.

ummi; ayah;
kite menganut Islam kan ? agama kite Islam kan? dan kite mesti berpegang dengan al quran dan hadith dalam hidup kite kan? tapi betul ke selama ni kite ni seorang muslim yang betul betul berpegang dengan panduan hidup kite yang utama tu ? amiy juz nak bagi tau yang banyak amalan kite yang sebenarnya nabi tak buat pun. dan ade satu kaedah usul fiqh
" الأصل في العبادة المنع حتى ورد الأمر والأصل في الأشياء النافعة الحل حتى ورد النهي " . 
maksudnya, asal sesuatu ibadah adalah dilarang sehingga turunnya dalil suruhannya dan asal sesuatu perkara yang bermanfaat adalah halal atau dibolehkan sehingga turunnya dalil larangan untuk melakukannya.

ummi ngan ayah nak tau tak, dalam al quran, Allah telah berfirman :


Katakanlah : " Jika kamu ( benar-benar) mencintai Allah , ikutilah aku niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

ramai orang yang mengaku mencintai Allah. kemudian, Allah menurunkan firmannya itu untuk menguji mereka apakah mereka benar benar mencintai Allah atau tidak. itu kata Hassan Al Bashri.

dalam satu hadith riwayat Tarmidzi, yang juga Imam Nawawi muatkan dalam hadith 40 nya,


Aku mewasiatkan kamu dengan bertakwa kepada Allah, dengar dan patuh kepadaNya. Sesungguhnya nanti kamu akan melihat banyaknya perselisihan di antara kamu, kaum muslimin, dan hendaklah kamu mengikuti dan berpegang kepada Sunnahku dan sunnah para Khulafa ur Rasyidin( yang datang setelahku) dan gigitlah kuat-kuat Sunnah itu dengan gigi geraham. dan jauhilah olehmu perkara-perkara yang baru yang diada-adakan oleh manusia karena setiap perkara yang baru yang di ada-adakan oleh manusia adalah kesesatan. 

ummi;ayah;
sebenarnya amiy sedih sangat. tak ramai yang dapat ape yang amiy dapat. so amiy sedih bile tengok orang Islam sendiri tak amalkan Islam dengan betul. lagi lagi keluarga sendiri. lagi sedih mak ayah sendiri. amiy sebenarnya takut. amiy tak berdakwah pon kat keluarga. amiy takut amiy dosa. amiy takut keluarga kite sesat. ditimpa bala. amiy takut...

ummi ngan ayah nak tau tak,
amiy tak tau macam mana nak elak kalau ummi suro ikut pegi tahlil... 

ummi;ayah;
amiy dah taknak sebenarnya tengok gambar gambar tergantung kat dinding umah kite sebab amiy dah belajar yang nabi pernah bersabda,



maksudnya, malaikat tak masuk rumah yang ada anjing atau gambar. tapi amiy taktau nak bagitau macam mana.

lagi, amiy cukup geram tambah marah tambah menyampah kalau adik adik bukak lagu. tak kire la kat laptop ke atau dalam kereta. lagi lagi yang bukan nasyid. dalam sahih bukhari,



maksudnya, akan ada dalam kalangan umatku yang menghalalkan zina, sutera, arak dan alat muzik. hmm

sebenarnya banyak lagi amiy nak cakap. tapi takpe lah. ni last.

amiy juz nak ingatkan yang kite ni hanya hamba Allah yang dipinjamkan dunia ni sementara sahaja olehNya. so, amiy sangatlah sedih kalau tengok orang yang sangat mengejar dunia nya lebih daripada akhiratnya. please...

kepada kawan kawan aku semua, semua yang pernah berkawan dengan aku, sama ada yang rapat atau tidak,

first of all, jaga lah ikhtilat kite antara lelaki dan perempuan. tolong tanam rasa malu dalam diri. please...

lagi satu, aku juz nak ingatkan korang, belajar lah kerana Allah. kejarlah ilmu agama dahulu sebelum kejar ilmu dunia korang. kite ni hidup tak lama. kejap lagi boleh mati. ingatlah Allah sentiasa.

aku sedih bile tengok kawan kawan aku asyik dengan dunia. budak medic, dentist, account, law, yang blaja  science, physic, chemist, bio, math, law, bla bla bla...kite semua sangat mengejar dunia tanpa kite sedari. ye. mulut berkata belajar kerana Allah, tapi perbuatan ? aplikasi ?  kalau markah rendah sedih. pointer rendah nangis. tak dapat jawab pekse, muram. masam muka. ye. aku tau. sebabnye kite nak kejar pointer tinggi tinggi. nak lawan sape paling tinggi pointer. tapi tu semua DUNIA !!! DUNIA !!! tak ke mana pon !


اللهم اهدنا فيمن هديت وعافنا فيمن عافيت وتولنا فيمن توليت
وباركلنا فيما أعطيت وقنا شر ما قضيت إنك تقضي ولا يقضى عليك
إنه لا يذل مَن واليت ولا يعزُ من عاديت تباركت ربنا وتعاليت
فلك الحمد على ما قضيت ولك الشكر على ما أعطيت
نستغفرك اللهم من جميع الذنوب والخطايا ونتوب إليك
اللهم اقسم لنا من خشيتك ما تحول به بيننا وبين معصيتك
ومن طاعتك ما تبلّغنا به جنتَك
ومن اليقين ما تُهون به علينا مصائبَ الدنيا
ومتعنا اللهم باسماعِنا وأبصارِنا وقواتنا ما أبقيتنا(أحييتنا)
واجعلهُ الوارثَ منا واجعل ثأرنا على من ظلمنا
وانصُرنا على من عادانا ولا تجعل مصيبتَنا في ديننا
ولا تجعل الدنيا أكبرَ همِنا ولا مبلغَ علمِنا
ولا إلى النار مصيرنا واجعل الجنة هي دارنا
برحمتك يا أرحم الراحمين
اللهم أصلح لنا ديننا الذي هو عصمة أمرِنا
وأصلح لنا دنيانا التي فيها معاشُنا وأصلح لنا آخرتنا التي إليها معادنا
واجعل الحياة زيادةً لنا في كل خير واجعل الموتَ راحةً لنا من كلِ شر
اللهم اغفر لنا خطيئاتنا و جهلنا و إسرافنا في أمرنا
اللهم اغفر لنا جدنا و هزلنا و خطأنا و عمدنا و كل ذلك عندنا
برحمتك يا أرحم الراحمين
اللهم أعـزّ الاسلام والمسلمين ودمّـر أعـداء الدين واخذل مَن خـذل الدين
اللهم فـُـك قـيـد أسرانا وأسرى المسلمين
برحـمـتك يا أرحـم الراحـمـين
اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعفو عنا
اللهم إنك عفو تحب العفو فاعفو عنا
اللهم اغفر لنا و ارحمنا و أعتق رقابنا من النار
برحـمـتك يا أرحـم الراحـمـين
وصل اللهم نبينا محمد وعلى آله وصحبه والتابعين
'
'
'
'
'
ولا تجعل الدنيا أكبرَ همِنا

~ janganlah Kau jadikan dunia cita cita terbesar kami ~




amiy




2 comments:

  1. ya Allah amirah
    air mata ku menitik tanpa ku sedari , dah lama tak dengar/ menulis yakni nasihat untuk sahbat/ pembaca2 blog. Nways thanks Mira for remind me all these matter :)

    lurve you
    ( rindu laa kat mira nak dengar amira bagi sokongan kat yan esp )

    ReplyDelete
  2. Amirah...
    Good job dear..
    Sangat tersentuh bila baca..
    Situasi hampa sama macam kami..
    Apa yang hampa luahkan sama macam apa yang terbuku dalam hati kami..
    Terima kasih mira..
    Suatu ingatan yang sangat bagus,,
    Andai ibu bapa kita semua dapat baca post ni...
    Ya Allah...
    gembiranya....

    ReplyDelete